5 ingrediencií na pravý kampaňový mix

Na svet sa niekedy pozeráme zbytočne komplikovane a kampane nie sú výnimkou. Čím viac kampaní robím a sledujem, tým sa mi potvrdzuje, že v jednoduchosti je krása. A dosiahnuť jednoduchosť, je tým najťažším umením. V múdrych knihách a na internetoch nájdete milión tipov ako vyhrať kampaň. Pre začiatok sa skúste držať týchto piatich.


1. Definujte sa, inak vás budú definovať iní


Ak sa nebudete definovať vy, zadefinuje vás oponent tak ako chce on. Odpovedzte si na otázky: Aký je váš cieľ? Aké sú vaše silné a slabé stránky? Čo chcete dosiahnuť? Na aké témy sa chcete zamerať? Kto je vaša cieľová skupina? Prečo by vás ľudia mali počúvať? Prečo by vás mali voliť? Nevyhnete sa tomu, že vás oponent definuje. No s jedným veľkým rozdielom. Zadefinuje si vás tak, ako chcete vy.


2. Autenticita a politický marketing


Voliča neoklamete. Preto vašu kampaň postavte na tom, kým ste. Ľudia majú autenticitu radi. Je totižto vzácnym artiklom. Okrem toho, náš mozog je pomerne citlivý na neverbálnu komunikáciu. Ak začnete hrať a voliči to vycítia (verte mi, skôr či neskôr to vycítia), tak vás začnú podozrievať, že niečo skrývate. Aj keď v skutočnosti skrývať nič nemusíte. Ak máte prízvuk, tak ho jednoducho používajte. Babiš je kontroverzná postava, ale jeho slovenskú češtinu mu ľudia berú. Ak máte tajomstvá, tak voličom neklamte a pripravte sa na krízovú komunikáciu. A ak si myslíte, že je dobré klamať, pozrite si film Weiner a verím, že svoje pôvodný názor zmeníte.


3. Dôverujte a delegujte


Zveriť dôveru v chod kampane do rúk tímu, je pre kandidátov jednou z najväčších výziev. Tí úspešní to však zvládli. Prečo? Nezávisle na tom, akou nevyčerpateľnou energiou oplývate, aký skvelý time-management máte, jedna osoba nedokáže všetko. Nejde tu však o to, že dôveru verbalizujete. Ide o to, že sa skutočne mentálne vzdáte kontroly a prenecháte ju vášmu tímu. Budete veriť, že dokážu zariadiť jednoduché aj zložitejšie úlohy. Čo nastane? Vrátia vám túto dôveru späť. Budú veriť vám aj vašej výhre. Budú oddaní a nezastaviteľní. Najväčšou zbraňou Napoleona bola dôvera. Keď ju svojim generálom prejavoval a bol s nimi, vyhrával. Na začiatku jeho konca, im prestal veriť.


4. Držte sa stratégie aj keby traktory padali


Predstavte si nasledujúceho kandidáta. Je to učiteľ na strednej škole. Učí telesnú a anglický jazyk. Organizuje športové turnaje, jazykové olympiády a v lete zorganizoval so študentami brigádu na opravu miestneho ihriska. Deti ho milujú. Rodičia ho milujú ešte viac. Jeho hlavnou témou je podpora športu a aktivita mladých v meste. Pozná cieľ, má posolstvo, vie čo chce a koho chce osloviť. No a zrazu sa začne v kampani vyjadrovať k nefungujúcemu zdravotníctvu, doprave, sociálnej situácii a k výške platov. Na regionálnej a aj národnej úrovni. Na sociálnych sieťach, medzi ľuďmi aj v letáku, ktorý vydal. Lebo tieto témy sú podľa neho „in“. Čo si o tom myslíte? Odporúčam vrátiť sa k prvému bodu a pridávam: Nemusíte sa vyjadrovať ku všetkému. Stačí k tomu, v čom ste doma.


5. Choďte do terénu, medzi ľudí

Človek je od prírody lenivý. Lenivosť podnecuje kreativitu. Niekedy v tom najlepšom, inokedy v tom najhoršom smere. Rada by som vám povedala, že billboardy a statusy na sociálnych sieťach vyhrajú voľby, no klamala by som vás. Ľudský kontakt je nenahraditeľný. Bush senior si nechal vo svojej kampani poradiť a použil stratégiu „see me, touch me, feel me“. Fyzicky zahltil priestor. Denne sa ukazoval medzi ľuďmi a robil kontaktnú kampaň. To isté Macron vo francúzskych voľbách. Títo páni kandidovali na prezidentov. Ak si našli čas oni, zvládnete to aj vy. A ak neviete ako, tak tu Anna zhrnula niekoľko tipov, ktoré môžete použiť.

Víťazstvo si vyžaduje ísť s kožou na trh, byť disciplinovaný a vydržať. Nebude to také ľahké, bude to ťažké. No spravte kampaň tak, aby stála za to.

Jana Štulajterová

Súvisiace Blogy